Dnes si ukážeme závadu kotla Protherm GEPARD CONDENS, ktorá nastala pri jeho zapínaní, kedy bol omylom uzavretý prívod plynu. Stalo sa tak, nakoľko domácnosť prevádzkuje aj kotol na tuhé palivo a plyn sa zatvára, ak sa neprevádzkuje plynový kotol ale drevosplyňujúci. Nehrozilo kúpenia sa v studenej vode, keďže pec na drevo bola stále v zálohe, ale situácia v nedeľu večer nepotešila. Tento tutoriál by mal plne fungovať aj u iných kotlov Protherm s rovnakým ovládaním.

Na displeji kotla vyskočila chyba F.28. Rovnaká chyba sa zobrazila aj na displeji termostatu Thermolink P v jeho spodnej časti, kde je štandardne zobrazený aktuálny vykurovací plán (teplota, čas). Možnosťou OK bolo možné chybu rozkliknúť a otvoriť. Chyba informovala akurát o tom, že je to chyba kotla a je potrebné zavolať servis.
Na základe dokumentácie Prothermu môže byť táto chyba spôsobená rôznymi závadami a to najčastejšie poruchou prívodu plynu, nadmerným opotrebovaním elektródy, či jej koróziou, alebo aj prítomným prachom v interných častiach kotla, najmä ak kondenzačný kotol nemá prívod čistého vzduchu zvonku ale ťahá vzduch len priamo v kotolni, ktorá vzhľadnom na prevádzku drevosplyňujúceho kotla určite zvyšuje riziko. V tomto prípade ale kotol mal prívod vzduchu samostatne zvonku. Rovnako tak môže byť chyba viazaná aj na upchatý sifón kondenzu.

Chyba na displeji kotla svieti neustále a kotol neukazuje ďalšie údaje ako tlak v systéme, teplota a podobne. Ventil prívodu plynu sa otvoril, ale chyba pretrvávala. Nepomohlo ani odpojenie kotla od elektrickej energie na krátku dobu, ani polhodinu. Termostat Thermolink P bol napájaný priamo z kotla a tak pre interakciu s kotlom skrz termostat bolo nutné opätovné zapnutie kotla.
Pri zapínaní kotla bolo počuť, že sa snaží o zapálenie plameňa, avšak okamžite to znova skočilo na chybu. Termostat Thermolink má rozhranie, prostredníctvom ktorého je možné systém reštartovať v NASTAVENIACH. Pri výbere možnosti Reset sa ešte systém opýta na potvrdenie voľby ÁNO / NIE a opätovne sa vráti na menu bez ohľadu na zvolenú možnosť. Vykonania resetu nemalo žiaden viditeľný efekt, šlo o verziu Thermolinku P 1.1.



Týmto spôsobom sa kotol nepodarilo reštartovať. Nakoniec som vyskúšal kondenzačný kotol Protherm GEPARD CONDENS reštartovať priamo skrz jeho ovládacie prvky. Naraz som stlačil a držal tlačidlá zapnutia/vypnutia a symbol +. Bolo to potrebné držať až do momentu, kým sa na na ňom zobrazí symbol zapnutia. Ak by ste tieto ovládacie prvky prestali držať skôr, blikali by striedavo hodnoty teploty a iné.



Musíte to potom opakovať znova až kým neuvidíte tento symbol. Následne ovládacie prvky pustite a kotol sa spustí, nabehne ako štandardne, keď ho pripojíte do elektriny. V tomto prípade už kotol nabehol. Nepomohlo nič iné, ani reštart skrz termostat Thermolink P, ani vytiahnutie z elektriky na krátky i dlhý čas. Kotol už následne vykuroval na základe denného plánu nastaveného v Thermolinku, aj ohrieval vodu do boileru. V tomto prípade išlo o bežnú závadu, návod nemusí vyriešiť iné typy závad, ktoré súvisia s chybou F.28, pri ktorých už budete potrebovať servisáka.
