blogy logo
login PRIHLÁS SA
BLOG deadawp
ČLÁNKY
DISKUSIE
3
SLEDUJETE BLOG
Programátor
deadawp



Výmena karburátora Homelite ST-155
pridal deadawp 30.7. 2025 o 13:44 (naposledy upravené 30.7. 2025 o 21:41)

Dvojtaktná kosačka s motorom Homelite ST-155 slúžila takmer 20 rokov, než prestala štartovať. Závada poukazovala na vadnú membránu karburátora, nakoľko iskra bola, avšak valec bol stále suchý, aj pri štartovaní bez sviečky. Skrátka neťahalo benzín... Bolo potrebné vymeniť karburátor. Na Aliexpresse som našiel sadu priamo pre daný motor za cenu 7,26€.

Sada obsahovala:

  • 2x hadička
  • 2x filter
  • 2x tesnenie karburátora
  • 2x vzduchový filter
  • 1x karburátor
  • 2x náhradnú pumpičku
  • 1x zapaľovaciu sviečku

Balíček dorazil, bol kompletný. Usúdil som, že jedna sviečka a jeden filter budú nahrádné, rovnako ako 2 ks náhradnej pumpičky. Pustil som sa tak do rozoberania. Samotné odobratie starého karburátora je vec na 15 sekúnd. Odcvaknete plastový kryt, pod ktorým je filter, možno bude potrebné páčku sytička dať tak strednej polohy polootvorenej klapky. Kryt vyberiete a dostanete sa na 2 matky veľkosti M10. Odporúčam nástrčný kľúč, alebo golu v prevedení 1/4", nakoľko s 3/8" sa tam zrejme nezmestíte kvôli blízkej stene tela obalu filtra.

Po vyskrutkovaní matiek sa vám odhalí karburátor, ktorý vytiahnete smerom von. Tu som zistil, že starý karburátor používal iba jedno tesnenie a to zo strany bloku motora. Zo strany sania nebolo žiadne tesnenie, ale to by nebol problém pre beh kosačky, keďže klapka je aj tak až za tým a neprisávalo by sa nič za ňou, kde už tesnenie je.

Po odobratí karburátora bolo nutné odmastiť všetky plochy a to ako na bloku motora, tak aj na novom karburátore, kde idú tesnenia. V danom čase bolo vhodné umiestniť hadičky do nádrže, keďže bol k nim lepší prístup ako s namontovaným karburátorom. Hadičky nestrihajte na dĺžku kým nemáte založený filter! Najprv je nutné prepchať hadičky dnu. To sa mi nepodarilo, keďže hadička mala síce rovnaký priemer ako stará, ale bola hrubostenná a teda nemala pristor sa dostatočne stlačiť na to, aby prešla cez dieru v nádržke.

Diera sa preto asi o 1 mm musela zväčšiť vrtákom a následne už  to šlo. Hadičky som jemne namazal olejom v prednej časti, ktorá ako prvá prechádzala cez diery, aby nedošlo k pretrhnutiu, či zarezaniu do hadičiek. Najprv som si prestrčil hadičku prívodu paliva som namontoval filter. Samotný násuvný bod filtra funguje ako poistka a tak nemusíte dávať žiadny poistný drôt, filter sa nezošmykne, ani neodpadne.Následne som ťahal hadičku dierou smerom von tak, aby sa filter dostal bližšie k vyústenie trubičiek ale tak, aby bol dostatočne voľný s hadičkou a mohol sa pri práci preklápať. To zabezpečí, že bude sať palivo aj keď bude kosačka prevalená.

Druhá hadička je iba prepad, teda tam je to prakticky jedno aká je dlhá. Následne som si nasadil nový karburátor, aby som si mohol vymerať, aké dlhé hadičky potrebujem a mohol by som ich skrátiť. Je potrebné dbať nato, aby ste nemali príliš dlhé hadičky, ktoré by sa mohli opriet o motor a ten by ich mohol teplotou prepáliť. Rovnako tak je toto riziko vysoké aj v prípade, že máte dlhé hadičky opreté o seba a jedna môže počas vibrácii motora preskočiť druhú a dostať sa priamo na výfuk.

Príklad veľmi dlhých hadičiek, ktoré sa môžu dotknúť výfuku, motora:

V tomto prípade som ešte viac hadičky skrátil a využil sťahovacie pásky, ktorými som zafixoval hadičky o seba. Dbal som nato, aby stiahnutie nebolo silné, aby som neobmedzil prietok paliva, zároveň som dbal aj nato, aby sa hadičky aby to nebolo príliš voľné, tak akurát... Využil som aj fakt, že hadička prívodu paliva je kratšia s menšou vôlou, ktorá nepustí hadičku prívodu ďalej, teda sa nikdy nemôže dostať dotykom na motor, resp. výfuk.

 

Hadička idúca bližšie k pumpičke je prepad a druhá hadička je prívodná, ktorá má zároveň aj filter v nádržke. Po primontovaní karburátora sa už takmer mohlo ísť na štart. Tesnenia založené, filter založený, skrutky utiahnuté. Poslednou vecou bola ešte zapaľovacia sviečka a plynové lanko. Zapaľovaciu sviečku Číňan dodal. Porovnal som ju so starou sviečkou a videl som viacero rozdielov. Sviečka od čínaňa má väčší priemer sviečkového kľúča a zároveň mi prišlo, že dĺzka sviečky, resp. časť, ktorá ide do motora je mierne dlhšia ako stará sviečka. Sviečku som preto zašrúboval do motora a jemne som ťahal lankom štartéra, či neucítim odpor, že piest narazil do sviečky. Opakoval som asi 3 otočky motora a potom som sviečku vytočil. 

Sviečka bola v poriadku, žiadny náznam kontaktu s piestom vo valci. To ma upokojilo a sviečku som mohol dať späť. Posledným krokom bolo pripojiť plynové lanko. Samotná kontrola plynu má 5 polôh, do ktorých je možné lanko s jeho zaisťovacím háčikom umiestniť. V štandardnej polohe voľnobehu musí byť lanko voľné a zároveň mi stlačení plynu by ste mali otvoriť plyn naplno. Musíte si preto nájsť vhodnú dierku v osi otáčania, aby ste po stlačení plynu vyvinuli dostatočný krok. V mojom prípade to bola 4. dierka z 5). Rovnako tak tento mechanizmus má aj skrutku, ktorou sa nastavuje poloha plynu na voľnobeh. Teda aby ste sa nedostali do stavu, že s voľným lankom máte úplne uzavretý prívod vzduchu, resp. paliva.

Starý karburátor, mechanizmus tiahla lanka a skrutka pre voľnobeh

Montáž je kompletná a môže prísť štart. Bolo potrebné naťahať benzín ručnou pumpičkou, keďže karburátor bol suchý. To, či sa to podarilo už zistíte z videa :-) Ako môžete vidieť, v tejto fáze si môžete overiť, či ste hadičky zapojili správne, teda či je palivo ťahané hadičkou, ktorá má filter a následne druhá prepadová hadička v ktorej sa palivo objaví až po zaplavení karburátora.

Samotný štart sa podaril asi na 3 až 4 potiahnutia štartovacej šnúry a to priamo v režime bez sytiča. Krovinorez bojoval s voľnobehom, chcel zdochnúť, ale následne si ho udržal. Z otáčok ale bolo zrejmé, že ho bude potrebovať mierne navýšiť, keďže bolo počuteľné, ako si krovinorez miestami pridáva. Samotné pridanie voľnobehu sa realizuje skrutkou, ktorá pastorok plynu, ku ktorému je pripojené lanko vychýli, čím nastaví inú normálovú polohu.

Po doledení skrutkou, štart a voľnobeh cca takto. Nedajte sa zmiasť vibráciami, nakoľko kosačka už bola napadnutá pred rokmi kutilom a má prizváranú hlavicu, nakoľko pôvodne šmýkala v zábere. Z toho dôvodu kosačka kosí aj na voľnobeh a odstredivá spojka na nej už nemá žiadnu úlohu.

Ešte zaujímavosť na záver. Karburátor má v spodnej časti dve skrutky, ktoré slúžia pre nastavenie bohatosti zmesi pri nízkych a pri vysokých otáčkach motora. Originálny karburátor má prístupnú len jednu skrutku a to pre bohatosť zmesi pri nízkych otáčkach a druhá, pre nastavenie zmesi pri vysokých otáčkach je zablendovaná, čo zamedzuje jej ladenie, ale zároveň chráni motor pred chudou zmesou, čo ho môže zadrieť. Skrutku pre zmes nízkych otáčok je možné točiť len v rozmedzi asi 90°, nakoľko má plastovú čiapočku s dorazmi. Pravdepodobne ide jednak o blbuvzdorné nastavenie a zároveň je to pre dosiahnutie emisnej normy.

Aftermarket karburátor z Aliexpreessu má otočné skrutky obe, nie sú ale na skrutkovač, ale na špeciálny kľúč so zárezom, ale je ich možné pohnúť aj dostatočne malým plochým skrutkovačom. Pri záťaži a kosení som si všimol, že kosačku tráva brzdí. Bolo to ale najmä tým, že bolo v kosačke hrubšie lanko ako sa má používať. Tiež sa kosačka môže spomenutými skrutkami ešte doladiť pre uchu lahodiaci zvuk.

Po testoch a plnom nastavení možno doplním aj video.



Prístupov 399
Kvalita článku
hlasov 0

PRÍSPEVKY
SLEDUJETE
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Prihláste sa, alebo použite facebook login facebook login
ĎALŠIE ČLÁNKY V BLOGU
Výmena karburátora Homelite ST-155
[ 30.7.2025] (príspevkov 0)
AR plane pre IoT zariadenia
[ 30.7.2025] (príspevkov 0)
Začiatky s AR / VR pre web
[ 23.7.2025] (príspevkov 0)
NASA API cez Python, APoD, pozadie Windo...
[ 12.7.2025] (príspevkov 0)
Tlačidlový DOMINATOR - prestavba z RFID ...
[ 28.6.2025] (príspevkov 0)
Šifrovanie LoRa payloadu prakticky
[ 23.6.2025] (príspevkov 0)
Šifrovanie LoRa payloadu
[ 18.6.2025] (príspevkov 0)
Monitorovanie napätia 12V batérie
[ 9.5.2025] (príspevkov 0)
Recenzia YATO YT-8272
[ 16.4.2025] (príspevkov 0)