NFC tagy sú populárne a ich trend naďalej rastie. Dnes si ukážeme niekoľko príkladov použitia pre menej známe aplikácie, pričom budeme používať smartfón s NFC funkcionalitou. Nebudeme sa zaoberať aplikáciami pre bezkontaktné platby, či prístupovými systémami, s ktorými denne prichádzame do kontaktu. Samozrejme, neobjavil som týmto článkom Ameriku, technológia NFC sa pre účely popisované nižšie používa roky, i keď na Slovensku nemusí byť až tak rozšírená. Budeme sa zaoberať priamo NFC tagmi, ktoré sú pasívne. Nemajú žiadnu spotrebu a sú aktívne iba, ak ich nabije smartfóne s technológiou NFC elektrickým poľom. Tag nemusí byť vôbec vo veľkosti RFID karty, stretávame sa bežne s tagmi o veľkosti dvojeurovky s hrúbkou papiera (NTAG).
Niekedy okolo roku 2010 až 2012 nastal boom od grafických dizajnérov s vytváraním firemnej identity. Išlo o grafické návrhy v balíku, ktorý zahŕňal tvorbu loga, vizitiek, ďalších predmetov ako diáre, zošity, perá, či reklamných predmetov. Logo a predmety korelovali so špecifickými farbami, aby boli navzájom konzistentné. Zároveň v balíku bolo viacero takých návrhov, ktoré sa líšili štýlom, farbami a zákazník sa rozhodol pre najlepší. Postupom času klasické vizitky nahradili digitálne, ktoré mali formu plastovej karty, alebo aj z nerezovej ocele, čo malo fakt pekný industriálny "look". Samotná karta mohla mať potlač, alebo v prípade nerezovej aj gravírovanie či už povrchové, alebo hĺbkové, najčastejšie laserom. Samotný motív na karte mohol zahŕňal logo, alebo aj informácie o firme, manažérovi.
Súčasťou karty bol aj NFC tag, ktorý mal nastavenú určitú akciu (NDEF Record), ktorá sa vykonala naskenovaním NFC tagu prostredníctvom smartfónu. Pre takýto typ kariet mohlo ísť o kontakt na osobu, ktorej vizitka prislúchala a automatizovane sa dokázal uložiť do skenujúceho telefónu. Nerezový dizajn dodával na atraktivite a takýto typ kariet bol určený predovšetkým pre manažérov. Karta sa samozrejme ako vizitka nedávala záujemcovi, priložila sa iba pre sken. Výhodou je určite aj to, že skenovanie, ani uloženie údajov nevyžadovalo pripojenie k internetu. Samotný záznam v takomto prípade využíval súborový formát vCard, keďže zahŕňa kompletné informácie o mene, e-maile, telefónnom kontakte, adrese, firme, hyperlinku.
NDEF záznamami sa budeme zaoberať v podstate v celom článku. Tento záznam je možné zapísať do NFC tagu a automaticky sa spustí pri naskenovaní tagu zariadením. Záznam môže mať naozaj veľké množstvo funkcionalít. Poďme si ich preto vymenovať. V rámci nástroja NFC Tools, ktorý umožňuje zapísať takýto záznam máme na výber z:
- Text
- URL / URI
- Custom URL / URI
- Unit.Link
- Search
- Social networks
- Video
- File
- Application
- Mail
- Contact
- Phone number
- SMS
- Location (GPS)
- Custom Location
- Address
- Destination Address
- Streeet View
- Emergency
- Bitcoin
- Bluetooth
- WiFi network
- Data
Medzi najzaujímavejšie patrí určite Emergency, ktorý umožňuje definovať informácie o jazyku (i keď slovenčinu zo zoznamu napr. neponúka NFC Tools), mene, dátume narodenia, adrese, krvnej skupine. Možné doplniť informácie o alergiách, či iných chorobách, vrátane kontaktu v prípade núdze na blízku osobu.
V prípade SMS záznamu sa odošle SMS s preddefinovaným číslom a textom, čo môže nájsť praktické využitie pri Geocachingu, kedy nálezca cache informuje jej autora o tom, že cache stále funguje. Zároveň môže táto forma byť použitá aj kvázi ako počítadlo nálezcov, ktorí cache našli, nakoľko sa bežne skôr používa papierik a pero, ktorý môže navlhnúť a rozložiť sa. Plastová NFC karta či nalepovací NFC tag vydrží omnoho viac a sú plne bezúdržbové a nemá sa prakticky na nich čo pokaziť. NFC tag môže byť ale konfigurovateľný aj tak, že bude obsahovať napr. len textový záznam, ktorý sa po naskenovaní zobrazí a môže obsahovať informácie o cache, jej súradniciach, dátume vytvorenia, či údajoch o autorovi, danom mieste, kde sa nachádza. Taktiež sa tam môže nachádzať záznam, ktorým automatizovane návštevník zapíše svoju návštevu na preddefinovaný portál s možnosťou doplnenia poznámky.
Unit.Link je zaujímavá forma prezentácie viacerých odkazov. Je to služba, ktorá umožní používateľovi vytvoriť editovateľnú kartu, ktorú môže editovať aj po nahratí do tagu, keďže záznam smeruje len na preddefinované umiestnenie. Táto karta môže obsahovať viacero informácii a ďalších prelinkov na stránky webu, či iné kontaktné informácie. V balíku zdarma je ale limitované napr. to, aké typy prelinkov je možné použiť. Napr. video, ani business card s viacerými záznamami to nie je. Je to vhodné pre základné údaje ako číslo telefónu, URL, SMS, QR kód, či E-mail. E-mail záznam je praktický, ktorý dokáže na Vašu preddefinovanú emailovú adresu zaslať predvolenú správu z telefónu používateľa, ktorý tag naskenoval. To umožní rýchlu výmenu e-mailu obchodného partnera.
WiFi network je tiež veľmi praktické. Pri návšteve vášho obľúbeného podniku, baru môžete dostať podtácok (podpivník :-) ) pod pivo v ktorom je integrovaný NFC tag a obsahuje záznam WiFi siete. Priložením telefónu na podtácok sa Váš smartfón automaticky pripojí na WiFi sieť reštaurácie, baru. Nikoho tak nebudete musieť otravovať s tým, aké je heslo na WiFi. Zároveň potlač na podtácku môže priamo odkazovať na tento účel, aby bolo použitie plne intiutívne zo strany návštevníka, ktorý sa aj kvôli WiFi a dobrej atmosfére bude opäť vracať.
URL / URI je veľmi zaujímavé. Umožňuje vybrať URI schému s výberom protokolu (HTTPS, FTP SFTP, FILE, RTSP, TELNET, SMB, NFC, DAV), čo jednoznačne definuje spôsob prístupu. V druhom kroku je nutné zadať adresu URL kam request smeruje. V prípade Custom URL / URI je možné si protokol doplniť samostatnú URI schému a tiež URL. V tomto vidím veľký potenciál s neobmedzenými možnosťami uplatnenia a to napr. pre IoT. Smart Home inštalácie od Loxone využívajú NFC tagy, ktoré si používateľ konfiguruje priamo cez Loxone aplikáciu.
K tagu je možné priradiť akcie, napríklad zhasnutie všetkých svetiel v dome, stiahnutie všetkých roliet, kedy samotný smartfón komunikuje so systémom skrz aplikáciu Loxone. Tieto tagy môžu byť strategicky umiestnené, napríklad pri vchodových dverách, ale taktiež sekundárne aj v aute, či práci, kde môže používateľ jediným naskenovaním NFC tagu vykonať potrebnú akciu v ráde milisekúnd. Tieto tagy sú aj s potlačou pre konkrétnu akciu tak, aby v prípade, že ich je viacero blízko seba ste zvolili na prvú dobrú ten správny. Podobne to má zavedené napríklad aj Sonoff. Rovnako tak tagy môžu byť použité aj v miestnostiach domácnosti a môžu byť použité na preddefinovanie scény. Napríklad farba LED osvetlenia, automatického spustenia hudby určitého žánru.
Prakticky ďalej URL / URI nájde využitie aj pri zobrazení jedálneho lístka (priamo v prevádzke, alebo aj pred ňou, kde sa zvykne vystavovať jedálny lístok), i keď častejšie sa nájde práve QR kód. Jedálny lístok po naskenovaní môže ponúknuť aj viacero jazykových mutácii tak, aby si zákazník mohol prečítať vo svojom rodnom jazyku ponuku reštaurácie a objednať si. Na toto už ale samozrejme budete potrebovať internet, jedálny lístok nebude uložený v tagu samotnom. Rovnakým spôsobom môžu byť zdieľané aj otváracie hodiny, či adresa webu podniku. V podstate ako ekvivalent k BLE Beaconom, ktoré Google postupne prestal podporovať v posledných rokoch a NFC a QR kódy sa stali priamym nástupcom tejto technológie. Poslednou dobou je sú veľmi populárne NFC Plates. Ide o prostriedok pre vloženie recenzie o mieste do Google reviews. Najčastejšie je plate horizontálny, alebo pod uhlom so stojančekom, aby bol lepšie viditeľný aj na prvý pohľad.
Obsahuje integrovaný NFC tag a funguje na identickom príncipe, kedy sa po naskenovaní otvoria Google recenzie pre miesto, ktoré ste práve navštívili. Samozrejme nemá to využitie pre všetky profesie, ale určite sa hodí do obchodov, bánk a podobne. Samotné nastavenie umožňuje aj rôzne lišiacke prakticky ako preddefinovaný výber s už označenými 5-timi hviezdičkami a podobne. Samotný obal môže mať potlač s logom firmy a to buď univerzálne pre sériovú výrobu, alebo aj každý kus môže byť unikátny (napr. explicitne uvedené meno, teda funguje aj ako forma vizuálnej vizitky). Samozrejme na Aliexpresse je mnoho variant aj s potlačou, avšak väčšinou v angličtine, čiže absentuje personalizácia, chýba logo a pod...
Taktiež pri predaji vlastného produktu je možné tag umiestniť aj na produkt, alebo v prípade brožúry aj priamo do letáku. Používateľ naskenovaním tagu môže navštíviť priamo predajnú stránku produktu, kde uvidí jeho popis s možnosťou okamžitého objednania na vašom e-shope. Rovnako tak NFC tag môže odkazovať aj na produktový manuál.
Stále platí, že túto funkcionalitu viete docieliť aj bez potreby kúpy NFC tagov priamo od týchto výrobcov, ale viete si ich zakúpiť aj samostatne a nastaviť ich na požadovaný účel dostupnými aplikáciami napr. NFC Tools. Čo si teda vieme odporučiť a čo je na trhu dostupné?
RFID karty MiFare 1K, asi najpoužívanejšie RFID karty vôbec. Nízka cena, dostupnosť, veľkosť vizitky. Ako ekvivalent určite aj MiFare 1K kľúčenky.
Ak by sme však chceli riešenie s menšou hrúbkou, tak určite NTAG od NXP Semiconductor. Najpoužívanejšie v súčasnosti sú NTAG213, NTAG215 a NTAG216. Majú hrúbku 120 µm a sú identické čo sa technológie, dosahu týka. Líšia sa predovšetkým vo veľkosti pamäte do ktorej je možné zapisovať. NTAG213 je vhodný pre väčšinou aplikácii, na ktoré by ste ho chceli použiť, keďže štandardne budete používať jednu akciu pre konkrétny účel. Limit je 144 bajtov, ktoré je možné zapísať.
Cena bude niekde na úrovni 0,10€ - 0,20€ za kus závisí od odberných množstiev. Štandardný dosah 2 až 5 cm. NTAG213 je vyrábaný na tenkej fólii. Viete si ho kúpiť v takom prevedení v rolke, alebo aj vo forme nálepky stickera, ktorý je zároveň obalom s obojstrannou páskou zozadu, do ktorého už je NTAG213 integrovaný. Na nálepku z prednej strany je možné urobiť vlastnú potlač.
Čo sa týka bezpečnosti, tagy sú prepisovateľné a je ich možné zamknúť pred prepisovaním. Rovnako tak je možné nastaviť heslo, ktoré oprávňuje pre zápis. Tým sa zabráni, aby neoprávnená osoba zapísala akýkoľvek záznam do tagu pre inú akciu ako autor. Treba dodať, že v prípade NTAGU213 je zamknutie nevratné. Teda už po tomto kroku nikdy viac nezapíšete do tagu. V prípade, že zákazník bude v budúcnosti chcieť urobiť zmenu napr. v URI/URL linku a podobne, budete musieť využiť nový tag. Na mnohé NFC aplikácie, ktoré boli aj tu popisované sa stále používa aj QR kód ako ekvivalent, ak cieľový zákazník nemá k dispozícii telefón s NFC.
Pre zápis NDEF záznamov je nutné poznamenať, že zápis sa realizuje prepisovaním pamäťového priestoru. Je to EEPROM pamäť so životnosťou cca 100-tisíc cyklov. Takže ak ste už zapísali určitý NDEF záznam a chcete zapísať neskôr ďalší, prepíše to pamäť a prídete aj o ten pôvodný. Preto je nutné nastaviť všetky NDEF záznamy a jednorazovo ich nahrať do RFID tagu.
Vykonajú sa teda všetky NDEF záznamy po priložení telefónu? Áno, ale... Môže to byť dosť chaotické a divoké, najmä ak kombinujete rôzne, napr. otvorenie videa s otvorením linku cez prehliadač + otvorenie emailovej schránky s predpripraveným e-mailom. Všimol som si aj, že ak je prvý NDEF záznam text a potom napr. odkazy, tak sa po naskenovaní cez NFC zobrazí informácia textová, kde sú ale zároveň odkazy pod tým usporiadané v riadkoch a dá sa na ne kliknúť a otvoria sa. V takom prípade sa nespustili automaticky.